Посадова інструкція директора ЗОШ

І. Загальні положення

1.1. Дана посадова інструкція розроблена на основі тарифно-кваліфікаційної характеристики керівника навчального закладу та Закону України «Про загальну середню освіту» від 13.05.1999 р., № 651-ХІУ, «Положення про середній загальноосвітній навчально-виховний заклад» від 19.08.1993 р., № 660, «Типового статуту середнього загальноосвітнього навчально-виховного закладу» від 19.10.1993 р., № 153.

Відповідно до статті 20 Закону України «Про освіту» від 23.03.1996р., № 100/96-ВР керівник навчального закладу, обирається за конкурсом і призначається на посаду начальником міського управління освіти шля­хом укладання з ним контракту відповідно до порядку, що затверджу­ється Кабінетом Міністрів України.

1.2. Директор школи повинен мати вищу педагогічну освіту і стаж роботи не менше 5 років на педагогічних чи керівних посадах, а також пройти відповідну атестацію. Директору школи суміщення посади з іншими керівними посадами (крім наукового і науково-методичного керівництва) в межах чи поза школою не дозволяється. Посадові обо­в'язки директора школи не можуть виконуватися по сумісництву.

1.3. Директор школи підпорядковується безпосередньо начальнику міського управління освіти.

1.4. Директору школи безпосередньо підпорядковуються його заступ­ники. Директор школи уповноважений у межах своєї компетенції давати обов'язкові до виконання вказівки (розпорядження) будь-якому праців­нику школи чи учневі. Директор школи уповноважений відмінити розпо­рядження будь-якого іншого працівника школи.

1.5. У своїй діяльності директор керується Конституцією і законами України, указами Президента України, рішеннями Уряду України, органів управління освіти всіх рівнів з питань освіти і виховання; правилами і нормами нормативних документів з охорони праці, протипожежної безпеки, а також статутом і нормативними актами школи, в тому числі даною посадовою інструкцією, трудовим договором (контрактом). Ди­ректор школи дотримується Конвенції про права дитини.

II. Завдання та обов'язки

До основних напрямків діяльності директора школи належать :

2.1. Організація освітньої (навчально-виховної) роботи школи, реалі­зація державної освітньої політики.

2.2. Забезпечення адміністративно-господарської (виробничої) роботи школи.

2.3. Створення режиму дотримання норм і вимог з охорони праці та санітарно-гігієнічних вимог в школі.

2.4. Організація роботи з питань безпеки життєдіяльності у струк­турних підрозділах навчально-виховного закладу згідно з чинним законо­давством та «Положенням про організацію роботи з охорони праці учас­ників навчально-виховного процесу в установах і закладах освіти», затвердженим Міністерством освіти і науки України 01.08. 2001 р., № 563.

2.5. Забезпечення умов і гарантування якості і ефективності роботи педагогічного колективу, творчого зростання педагогічних працівників, пошуку та застосування ними ефективних форм і методів навчання та виховання.

Директор школи виконує наступні посадові обов'язки:

2.6. Здійснює загальне керівництво всіма напрямами діяльності школи у відповідності з її статутом і законодавством України.

2.7. Спільно з педагогічною радою школи визначає стратегію, мету і завдання розвитку школи, приймає рішення про програмне планування її роботи.

2.8. Здійснює розробку, затвердження і впровадження програм роз­витку закладу, освітніх програм, навчальних планів, курсів, дисциплін, річних календарних навчальних графіків, Статуту і Правил внутрішнього трудового розпорядку школи та інших нормативних актів, і навчально- методичних документів.

2.9. Визначає структуру управління школою, штатний розпис.

2.10. Вирішує навчально-методичні, наукові, адміністративні, фінан­сові, господарські та інші питання, що виникають в процесі діяльності школи.

2.11. Планує, координує і контролює роботу педагогічних та інших працівників школи.

2.12. Здійснює підбір, прийом на роботу і розподіл кадрів.

2.13. Визначає посадові обов'язки працівників, створює умови для підвищення їх професійної майстерності.

2.14. Встановлює посадові оклади працівників школи в межах власних фінансових засобів з врахуванням обмежень, визначених державними і. місцевими нормативами.

2.15. Визначає надбавки і доплати до ставок і посадових окладів працівників школи.

2.16. Затверджує розклад занять учнів, графіки роботи і педагогічне навантаження працівників школи, тарифікаційні списки і графіки відпусток.

2.17. Заохочує і стимулює творчу ініціативу працівників, підтримує сприятливий морально-психологічний клімат в колективі.

2.18. Визначає спільно з органом громадського самоврядування порядок і розміри преміювання працівників школи.

2.19. Формує контингент школярів у відповідності з «Положенням про середній загальноосвітній заклад», забезпечує соціальний захист працівників та захист прав учнів.

2.20. Забезпечує державну реєстрацію школи, ліцензування освітньої діяльності, державну атестацію і акредитацію школи.

2.21. Забезпечує створення в школі необхідних умов для роботи під­розділів організацій громадського харчування і медичних закладів, контролює їх роботу з метою охорони і зміцнення здоров'я учнів та працівників школи.

2.22. Забезпечує ефективну взаємодію і співпрацю з органами місце­вого самоврядування, підприємствами і організаціями, громадськістю, батьками (особами, які їх замінюють).

2.23. Організовує і вдосконалює методичне забезпечення освітнього процесу, сприяє діяльності вчительських (педагогічних) товариств і організацій, методичних об'єднань.

2.24. Керує діяльністю педагогічної ради школи.

2.25. Координує в школі діяльність громадських (у тому числі дитячих і молодіжних) організацій (об'єднань).

2.26. Забезпечує виконання колективного договору, створює необ­хідні умови для нормальної роботи громадського самоврядування, проф­спілкової організації.

2.27. Забезпечує раціональне використання бюджетних асигнувань, а також коштів, які надходять з інших джерел, надає засновнику та гро­мадськості щорічний звіт про надходження і витрати фінансових та матеріальних засобів.

2.28. Забезпечує залучення для здійснення діяльності, передбаченої Статутом школи, додаткових джерел фінансових і матеріальних засобів, в тому числі використання банківського кредиту.

2.29. Представляє школу в державних, місцевих, громадських та ін­ших органах, організаціях, закладах.

2.30. Забезпечує облік, збереження і поповнення навчально-матеріаль­ної бази, облік і збереження документації; організовує діловодство, ведення бухгалтерського обліку і статистичної звітності.

2.31. Організовує у встановленому порядку роботу з призначення допомоги з державного соціального забезпечення та пенсій.

2.32. Керує на правах оперативного управління майном, що є влас­ністю школи; розпоряджається кредитами.

2.33. Організовує роботу із створення та забезпечення умов прове­дення навчально-виховного процесу у відповідності з діючим законодав­ством про працю, міжгалузевими і відомчими нормативними докумен­тами та іншими актами з охорони праці і Статутом школи; очолює цивільну оборону.

2.34. Забезпечує безпечну експлуатацію інженерно-технічних комуні­кацій, обладнання і вживає заходів з приведення їх у відповідність з діючими стандартами, правилами і нормами з охорони праці, своєчасно організовує огляди і ремонт приміщень навчального закладу.

2.35. Призначає відповідальних осіб за дотримання вимог охорони праці в навчальних кабінетах, майстернях, спортзалі, а також у підсобних приміщеннях.

2.36. Затверджує посадові обов'язки із забезпечення безпеки життєді­яльності для педагогічного колективу.

2.37. Організовує заходи із впровадження пропозицій членів колек­тиву, спрямованих на подальше покращення умов праці та навчання.

2.38. Створює службу охорони праці в навчально-виховному закладі.

2.39. Звітується на зборах трудового колективу про стан охорони праці, виконання заходів з оздоровлення працівників та учнів, покра­щення умов освітнього процесу, а також щодо прийнятих заходів з усунення виявлених недоліків.

2.40. Організовує забезпечення працівників школи спецодягом, спец- взуттям та іншими засобами індивідуального захисту у відповідності з діючими типовими нормами та інструкціями, а також при проведенні суспільно-корисної і продуктивної праці, практичних та лабораторних робіт і т. п.

2.41. Проводить профілактичну роботу із попередження травматизму та зниження захворювань працівників та учнів.

2.42. Оформляє прийом нових працівників тільки при наявності пози­тивного заключення медичного закладу, контролює своєчасне прове­дення диспансеризації працівників і учнів.

2.43. Організовує у встановленому порядку роботу комісії щодо при­йому школи до нового навчального року, підписує відповідні акти.

2.44. Забезпечує виконання директивних і нормативних документів з охорони праці, постанов органів управління освіти, державного нагляду і технічної інспекції.

2.45. Негайно повідомляє про груповий нещасний випадок і випадки із смертельним наслідком безпосередньо керівника органу управління освітою, батьків травмованої особи чи осіб, що їх заміняють, вживає всі можливі заходи щодо усунення причин, які викликали нещасний випадок, забезпечує необхідні умови для проведення своєчасного і об'єктивного розслідування відповідно до діючих положень.

2.46. Укладає і організовує спільно з профспілковим комітетом вико­нання щорічної Угоди з охорони праці, проводить підсумки виконання Угоди з охорони праці один раз на півріччя

2.47. Затверджує посадові інструкції та інструкції з охорони праці для працівників і учнів, у встановленому порядку організовує перегляд діючих інструкцій.

2.48. Сприяє проведенню та бере участь у проведенні адміністративно- громадського контролю з питань охорони праці.

2.49. Забезпечує навчання з питань охорони праці учасників нав­чально-виховного процесу та навчання з питань безпеки життєдіяльності вихованців, учнів з наступною перевіркою знань відповідно до чинного законодавства і цього Положення.

2.50. Забезпечує виконання організаційно-технічних заходів упровад­ження державної системи стандартів безпеки праці, проведення атестації робочих місць за умовами праці.

2.51. Організовує розслідування нещасних випадків з учасниками навчально-виховного процесу, затверджує акт про нещасний випадок під час навчально-виховного процесу відповідно до чинних документів, проводить аналіз причин та розробляє заходи щодо попередження травматизму.

2.52. Планує у встановленому порядку періодичне навчання праців­ників школи з питань безпеки життєдіяльності на короткотермінових курсах і семінарах, що організовуються органами освіти і охорони праці.

2.53. Вживає заходів спільно з профспілковим комітетом, батьків­ською громадкістю щодо покращення організації харчування, асорти­менту продуктів, створення умов для якісного приготування їжі в їдальні, буфеті школи.

2.54. Вживає заходів спільно з медичними працівниками щодо поліпшення медичного обслуговування та оздоровчої роботи в навчальному закладі.

2.55. Забезпечує навантаження працівників і учнів з врахуванням їх психофізіологічних можливостей, організовує оптимальні режими праці та відпочинку.

2.56. Забороняє проведення навчально-виховного процесу при наяв­ності небезпечних умов праці та навчання. Вживає заходів по їх усуненню.

2.57. Проходить періодичне медичне обстеження.

2.58. Дотримується етичних норм поведінки у школі, побуті, громад­ських місцях, які відповідають соціальному статусу вчителя.

III. Права

Директор школи має право в межах своєї компетентності:

3.1. Видавати накази і давати розпорядження працівникам школи.

3.2. Заохочувати і притягувати до дисциплінарної відповідальності працівників школи.

3.3. Вживати заходів дисциплінарного впливу до учнів за вчинки, які дезорганізують навчально-виховний процес у порядку, встановленому Статутом школи та Правилами для учнів.

3.4. Укладати договори, в тому числі трудові.

3.5. Відкривати і закривати рахунки в банках.

3.6. Бути присутнім на будь-яких заняттях, що проводяться з учнями школи (без права входити в клас після початку заняття без термінової необхідності і робити зауваження вчителеві під час заняття).

3.7. Вносити у необхідних випадках тимчасові зміни в розклад занять, відміняти заняття, тимчасово об'єднувати групи і класи для проведення спільних занять.

3.8. Делегувати свої повноваження, видавати доручення.

IV. Відповідальність

4.1. Директор школи несе відповідальність за рівень кваліфікації працівників школи, реалізацію освітніх програм у відповідності з нав­чальним планом і графіком навчального процесу, за якість знань випуск­ників, життя і здоров'я, дотримання прав і свобод учнів і працівників школи у встановленому законодавством України порядку.

4.2. За невиконання чи неналежне виконання без поважних причин Статуту і Правил внутрішнього трудового розпорядку школи, інших нормативних документів, законних розпоряджень органів управління освіти, посадових обов'язків, встановлених даною Інструкцією, в тому числі за невикористання наданих прав, директор несе дисциплінарну відповідальність у порядку, визначеному трудовим законодавством. За грубе порушення трудових обов'язків як засіб дисциплінарного покарання може бути використане звільнення.

4.3. За використання, в тому числі одноразове, методів виховання, пов'язане з фізичним або психічним насильством над особистістю учня, а також скоєння іншого аморального вчинку директор може бути звільнений з посади у відповідності з діючим трудовим законодавством.

4.4. За порушення правил пожежної та електробезпеки, вимог охорони праці, санітарно-гігієнічних правил під час організації навчально-вихов­ного процесу директор школи притягується до адміністративної відпові­дальності в порядку і у випадках, передбачених адміністративним законодавством.

4.5. За спричинені школі чи учасникам навчально-виховного процесу збитки у зв'язку з виконанням (невиконанням) своїх посадових обов'язків директор школи несе матеріальну відповідальність в порядку і в межах, встановлених трудовим цивільним законодавством.

V. Повинен знати

5.1. Основи загально-культурної підготовки:

5.1.1. Основні віхи історичного та культурного розвитку України.

5.1.2. Літературну українську мову.

5.1.3. Основи соціальної філософії (суспільство, природа, економічна, соціальна, політична і духовна сфери суспільного життя).

5.1.4. Основи наукової методології.

5.1.5. Основи комп'ютерної грамотності.

5.1.6. Історію релігії.

5.2. Дисципліни психолого-педагогічного циклу:

5.2.1. Основи методології педагогіки.

5.2.2. Сутність процесу виховання, його загальних і конкретних цілей, завдань; організаційні форми, підходи, засоби і методи формування громадянина України.

5.2.3. Сутність процесу навчання, інноваційні педагогічні технології.

5.2.4. Анатомо-фізіологічні, вікові і психологічні особливості розвитку учнів.

5.2.5. Психологічні основи навчання і виховання.

5.2.6. Методи визначення сформованості навичок, умінь, рівнів вихо­ваності учнів.

5.2.7. Зміст, форми і методи самореалізації учня, особливості його адаптації до навколишнього середовища.

5.2.8. Зміст, форми і методи управління самовихованням учнів.

5.2.9. Зміст, форми і методи роботи класного керівника.

5.2.10. Зміст, форми і методи роботи з батьками, громадськими органі­заціями.

5.2.11. Методи науково-педагогічного опису й аналізу педагогічних фактів, явищ, процесів, педагогічних систем і їх структур.

5.2.12. Основи етнопедагогіки.

5.2.13. Основи менеджменту.

5.3. Основи і засоби управління навчально-виховним закладом:

5.3.1. Нормативні документи про організацію і вдосконалення нав- чально-виховного процесу.

5.3.2. Дидактичні принципи, концепції побудови змісту освіти на сучасному етапі, особливості змісту навчальних програм з предметів і шляхи їх удосконалення.

5.3.3. Структуру змісту освіти в сучасній школі і організаційні форми побудови навчально-виховної роботи.

5.3.4. Системний підхід до процесу навчання.

5.3.5. Закономірності процесу навчання; його психолого-педагогічні особливості, зміст і засоби його оптимізації, підходи до вибору форм, засобів і методів навчання з урахуванням конкретних умов.

5.3.6. Психологічні основи диференційованого навчання.

5.3.7. Педагогічні основи індивідуального навчання; шляхи запобі­гання неуспішності.

5.3.8. Сутність уроку як основної форми процесу навчання і виховання.

5.3.9. Основні теорії методів навчання, їх класифікація.

5.3.10. Основи формування системності знань школярів; норми оціню­вання знань, умінь і навичок учнів.

5.3.11. Основи планування навчально-виховного процесу.

5.3.12. Основні вимоги до мети, змісту, методики організації аналізу навчально-виховного процесу; форми і методи зворотного зв'язку в нав- чально-виховному процесі.

5.3.13. Вимоги до ведення шкільної документації.

5.3.14. Загально-дидактичну і психологічну сутність перспективного педагогічного і новаторського досвіду.

5.3.15. Організацію індивідуальних і колективних форм методичної роботи з педагогічними кадрами з питань дидактики і педагогічної психології.

5.4. Методи психологічного керівництва громадським вихованням школярів:

5.4.1. Психолого-педагогічну сутність і закономірності процесу виховання, особливості системного підходу до організації виховної роботи у школі.

5.4.2. Особливості функціонування учнівського колективу як засобу виховання школярів.

5.4.3. Педагогічні основи учнівського самоврядування.

5.4.4. Зміст, форми і методи роботи всіх типів організацій школярів.

5.4.5. Методику організації роботи учнівських виробничих об'єднань, наукових організацій.

5.4.6. Зміст, форми і методи організації роботи школи як центру вихов­ної діяльності у мікрорайоні.

5.4.7. Технології управління виховною роботою в школі.

5.4.8. Методику підготовки, проведення й аналізу виховних заходів.

5.4.9. Методику соціально-педагогічних досліджень виховного процесу.

5.4.10. Методику роботи з класними керівниками.

5.4.11. Критерії оцінки виховної роботи вчителя-предметника, клас­ного керівника.

5.5. Адміністративні і фінансово-господарські функції:

5.5.1. Закон України «Про освіту», нормативні документи про освіту.

5.5.2. Кодекс законів про працю України.

5.5.3. Нормативні документи з безпеки життєдіяльності.

5.5.4. Нормативно-інструктивні матеріали адміністративно-господар­ської і фінансової діяльності керівника.

5.5.5. Принципи державного управління.

5.5.6. Концепції соціального управління.

5.5.7. Співвідношення форм громадського і державного управління школою. Основи гуманізації і демократизації управління освітою.

5.5.8. Зміст предмета науки управління. Організаційні структури управління в сучасних умовах. Основні концепції і тенденції управління у передових країнах світу.

5.5.9. Роль інформації в управлінні, її види, методи опрацювання і використання.

5.5.10. Основи планування, його принципи, форми і методи.

5.5.11. Основи контролю і коригування в системі управління.

5.5.12. Сутність змісту і методів керівництва. Використання технічних засобів, автоматизованих систем у керівництві.

5.5.13. Економічні основи управління.

5.5.14. Вимоги до особи керівника. Систему підготовки і перепід­готовки управлінських кадрів. Принципи добору, розстановки, вихо­вання і навчання кадрів.

5.5.15. Основи організації праці керівника. Наукову організацію праці керівника.

5.5.16. Основні функції і аспекти управління школою. Специфіку управління системи школи, взаємодію керуючих і керованих систем.

5.5.17. Сутність, види управлінських рішень шкільної адміністрації, вимоги до їх розробки.

5.5.18. Зміст і технологію атестації педагогічних кадрів. Критерії і технології оцінювання діяльності вчителя, вихователя групи продов­женого дня.

5.5.19. Основні напрямки діяльності ради школи.

5.5.20. Зміст і форми керівництва методичною роботою у школі. Засади морального і матеріального стимулювання колективу.

5.5.21. Сутність і технологію педагогічного аналізу в діяльності дирек­тора школи.

5.5.22. Основні вимоги до організації контролю в школі.

5.5.23. Вимоги електро- та пожежної безпеки, санітарно-гігієнічного режиму в школі.

5.5.24. Основи діловодства в управлінській діяльності.

5.5.25. Критерії оцінки діяльності школи. Зміст і організацію роботи по забезпеченню середнього всеобучу.

5.5.26. Основні напрямки роботи директора школи зі зміцнення мате­ріальної бази.

5.5.27. Зміст програм, підручників, посібників. Основну і додаткову літературу, першоджерела з предмета. Найновіші дослідження теоре­тичних основ, досягнень у науках, пов'язаних з викладанням предмета.

5.5.28. Сучасні методики навчання свого предмета. Форми і методи вдосконалення педагогічної майстерності, узагальнення педагогічного досвіду.