СЕЛО
МОЄ,
ДЛЯ МЕНЕ ТИ ЄДИНЕ–
ДЛЯ МЕНЕ ТИ НАЙКРАЩЕ
НА ЗЕМЛІ!!!
Острівча́ни — село Кам'янець-Подільського району. Входить до Ходоровецької сільської ради. Село розташоване на рівній височині, оточеної з півночі та півдня двома струмками, які на сході з’єднуються в один, який далі впадає в Смотрич.
Перша згадка в документах — 1460 (в списку
сіл, з яких кам’янецьким біскупам дозволено брати десятину). Давня назва —
Островчинці.
Колись село оточував ліс, про який 1512 вели
суперечку кам’янецькі та острівчанські землевласники.
Церква в селі була з 16 століття (в
податкових списках 1565 і 1569 згадується «піп»). У 18 столітті
була церква Покрови Пресвятої Богородиці. 1860 збудовано кам’яну церкву, а стару —
розібрано. 1890 проведено
значний ремонт церкви та урочисто освячено 30 вересня (12 жовтня). 1886 відкрито
церковнопарафіяльну школу.
За даними Євтима Сіцінського (1895):
дворів — 147, мешканців — 742. За даними на 1998: дворів — 303, мешканців — 6
У селі народилися доктор історичних
наук Микола Григорович Кукурудзяк (1938 — 1999), суддя апеляційного суду міста
Києва Микола Павлович Худик (1966), голова Лідського виконавчого комітету
Гродненської області Республіки Білорусь Андрій Павлович Худик (1959).
· Петро Бабак (1900-1973) - воїн 4-ї Київської Дивізії Армії УНР, лицар Залізного хреста учасник Першого та Другого
зимових походів.
Це я все до чого: в Острівчани вам їхати не
обов’язково. А я от захотіла – і поїхала. Бо дуже вже кортіло взнати, чи
пережила революції і війни висока башта з годинником, яка з 1857 року
прикрашала місцевий панський двір. Не пережила. Але до цього ми ще дійдемо.
Спочатку ж буде заповнений вщерть бабками, дітьми і клумками пазик до Острівчан (вартість проїзду 2,50, довжина шляху приблизно 10 км, час в дорозі – майже година. Тепер пожонглюйте останніми двома цифрами і уявіть якість дороги в Острівчани. Ага, саме така – ніяка). Що зразу дивує – а де центр села? Він тут як клас
відсутній. Якісь тісні провулки і ферми, все. Виходжу вже аж на четвертій
зупинці, якраз біля ферм, щоб далі нипати селом в пошуках чогось
смачненького. А потім підкріпити то смачненьке інформацією з двох
джерел: «Dzieje Rezydencji Na Dawnych Kresach Rzeczypospolitej» Романа
Афтаназі та «Исторические сведения о приходах и церквах Подольской
губернии» Юхима Сіцинського. Що знайшла? Старий цвинтар з хрестами середини ХІХ
століття – на сусідньому пагорбі над селом. Покровську церкву з 1860 р.
Перебудовані з панського двору ферми. Шматки старого парку. І жодної тобі
башти. Хоча... Колись село називалося Островчинці. Документи вперше згадують його під 1460 р. – тоді кам’янецьким біскупам було дозволено брати тут собі десятину. Чи старий, чи новий варіант назви мені абсолютно незрозумілі: тут і течуть всього-то два струмки, притоки й так не особливо бурхливого Смотрича, островам тут взятися ніде. Хіба як острівець людських жител серед лісів? Може бути: вже в 1512 р. власники Острівчан сперечалися за оточуючі поселення ліси з кам’янчанами. Ліси все-таки від татарів село не вберегли: в кінці 1570-х Острівчани були спустошені східними зайдами. З XVII ст. село належало Конєцпольським, в XVIII ст.
власники часто змінювалися: це були й Лясоцькі, Снєховські, в
1771-1790 р. – Павло Замєховський, червоноградський мєчник.
(Саме Червоноградський, а
не червоногородський. Городи – це вже сучасні горе-патріоти придумали). В
1820 р. село навіть поділили навпіл: половина з 78 кріпаками Домініку
Янишевському, депутату головного суда, друга половина з 92 підданими Домініку
Старжинському. Тут Сіцинський дещо протирічить Афтаназі: останній
стверджував, що в XVIII ст. Село належало родині Мієрів, а близько 1755 р.
генерал Вільгельм Мієр обміняв ці маєтності з Павлом Старжинським – на
його володіння в Белзькому воєводстві. В той час старжинський лише починав
згромаджувати свої численні в майбутньому маєтки і скупав цілі ключі – майже
всі навколишні села разом з Панівцями тоді належали йому. Не буду
зануджуватись перечисленням всіх колін Старжинських, назову лише останнього.
Домінік Старжинський (1855-1923) – саме він перебудував існуючий в
Острівчанах фільварок (а саме мурований видовжений будинок адміністратора) на
свою резиденцію. Сталося це в 1890 р. Будинок був у формі літери П – це важливо!
Середня частина головного фасаду була прикрашена портиком на чотирьох
колонах. Бічні фасади були позбавлені декору, якщо не вважати таким сходи до
парку та ганочок. Ну і широкі обрамлення невеликих вікон і гзмис під бляшаним
дахом – все. В інтер’єрах ліве крило будинку було найгарнішим.
Стіни холу були оббиті дубовими панелями, посередині залу стояла велика
дерев’яна лава, з кутими деталями, та кілька оббитих шкірою крісел. На стінах
висіли жахи – трофеї з полювань. Поруч знаходилися кімната господині,
обтягнула шпалерами в квіти і з гарним орнаментальним паркетом, вкритим
східним килимом. Стояли в кімнаті гарне ліжко та шафи, а скляні двері вели на
терасу. Праворуч від холу була велика їдальня, з перкетом двох кольорів і
стелею, на якій було зображено сцену збирання винограду. Тут стояли три
великих різьблених буфети, в яких зберігалася порцеляна, столова білизна і
срібло,а посередині приміщення знаходився розкладний великий стіл на 36
осіб, оточений 16 кріслами. Інші крісла в очікуванні на нагоду підпирали
стіни. Стелю прикрашав бронзовий світильник, а стіни – два портрети: генерала
Павла Старжинського та його онука Калікста, фундатора палацу в Панівцях.
Третя картина була оригіналом самого Рібери – «Муки св. Ієроніма». З
їдальні можна було потрапити в невеликий салон на два вікна, вмебльованого
європейськими меблями з кінця ХІХ ст.: дві канапи у формі літери S,
інкрустовані столики. На стінах висіли портрети Єфросини з Давидовських
Старжинської та її чоловіка Титуса Старжинського та східний килим.
Також з їдільні можна було пройти в більярдну. Стелю тут вкривали розписи на
античну тематику. З меблів тут був лише більярдний стіл та кілька крісел. В головному салоні, чотири вікна якого виходили в
сад, світильник було прикрашено ліпленням у формі лаврового листя, а стіни
вкриті пурпуровими шпалерами. В салоні стояло фортепіано та два комплекти
меблів. Був ще кабінет господаря з старовинним різбьленим ліжком, великим
столом, столиком для карт та двома великими канделябрами з міфологічними
сюжетами. Перед будинком починався парк. Починався ГАЗОНОМ.
Саме цим словом і зараз, через 90 років після революції, 72-літня жителька
Острівчан називає площу між колишніми фермами, колишнім садочком і, здається,
ще й поштою – може, хоч ця вже не колишня? За будівлями починається
несподіваний для сільських реалій невеликий, але дуже затишний сквер з ярком
та криницею внизу. Симпатично там так, що навіть хочеться прилягти на зелену
травку і почитати якусь хорошу добру книжку. А ось дерев, яким ще сто років
тому було вже 200 років, я не бачила жодного: всі, що там ростуть, досить
молоді. З панських часів вижило три приміщення. Всі – дуже
сильно перебудовані. Два – явно господарського призначення. Відомо ж, що були
тут кухня та будинок управителя маєтком. Р.Афтаназі пише, що біля садиби, з боку тракту з
Панівців на Жванець, стояла колись висока башта з годинником, прикрашена
цифрами «1857». Башта виростала з одноповерхового господарського
будинку. І якщо на запитання про панський палац мене відразу скерували до
ферми у формі літери П, то про башту ніхто зь опитаних старожилів не чув.
Хоча приязна бабуся й розповідала, що її батько колись займався у пана конями
і міг би знати й їй розказати, а не знає вона того. Я подивилася на фотографії, подумала – і думаю, що
батько старенької й справді розказував про минуле небагато. Бо П-подібний
будинок аж ніяк не нагадує палац, що стояв колись в Острівчанах. А от
господарською спорудою-фундаментом башти він бути, здається, міг. Що було тут після революції, можна лише здогадуватися.
Картина Хосе де Рібери була в 1920 р. продана на якомусь аукціоні. Фортепіано
Старжинський лишати в революційній країні навідріз відмовився – і важкий
інструмент перетнув Збруч на спеціальних ременях, розтягнутих між засідланими
конями. Що сталося з іншим панським майном, невідомо. Кілька слів про місцеву церкву. Храм задокументовано в селі ще в XVI ст. З XVIII ст.
згадується Покровська церква – саме цей титул лишився в місцевої святині й
дотепер. Тоді це була маленька вбога церквиця, крита соломою. Візитація 1739
р. зазначала, що й солома на даху зогнила так, що дах просвічувався
зсередини, а цвинтар було навіть не огороджено. В 1758р. місцеве церковне
братство взялося збирати гроші на будівлю нової святині, яку заклав в 1766 р.
настоятель кам’янецької Петропавлівської церкви Уранович. Це була скромна
церква з дерева та глини, мала опасання, її гонтовий дах прикрашав невеликий
купол. Храм, зрозуміло, був греок-католицьким і віру змінив вже після
приєднання Поділля до Російської імперії. Вже згаданий поміщик Титус Старжинський
фундував в 1860 р. нову муровану Покровську церкву на місці однієї з
селянських садиб. Стару дерев’яну того ж року розібрали, і ще довго на
прицерковному кладовищі було видно кілька хрестів – один на місці престола, а
другий – на могилі священика Івана Яницького та його родини. З 1886 р. при храмі діяла церковно-приходська школа.
В 1890 р. приміщення церкви було грунтовно відремонтовано. . |