Посадова інструкція завідуючого
кабінетом біології
_______________________________________________
(прізвище, ім
'я, по батькові)
1.1. Дана
посадова Інструкція розроблена на основі тарифікаційної характеристики вчителя
біології. Під час розробки Інструкції враховані рекомендації з організації
служби охорони праці в освітніх закладах системи Міністерства освіти і науки
України.
1.2. Учитель
біології призначається і звільняється з посади директором школи.
1.3. Він повинен
мати вищу педагогічну освіту.
1.4. Учитель
біології підпорядковується безпосередньо заступнику директора школи з
навчально-виховної роботи.
1.5. Завідуючому
кабінетом біології підпорядковується безпосередньо лаборант.
1.6. У своїй
діяльності вчитель біології керується Конституцією і законами України, указами
Президента України, рішеннями Кабінету Міністрів України і органів управління
освіти всіх рівнів з питань освіти і виховання учнів; правилами і нормами
охорони праці, техніки безпеки і пожежної безпеки, а також Статутом і
локальними правовими актами школи (в тому числі правилами внутрішнього
трудового розпорядку, наказами і розпорядженнями директора, даною Інструкцією),
трудовим договором (контрактом).
Учитель
дотримується положень Конвенції про права дитини.
Основними
напрямками діяльності вчителя біології є:
2.1. Організація
поповнення кабінету обладнанням, приладами та іншими матеріалами, приймання
матеріальних цінностей (крім меблів) під відповідальність на збереження,
забезпечення зберігання підзвітного майна, участь в інвентаризації та списуванні
майна кабінету.
2.2. Стимулювання
соціалізації учнів, формування в них загальної культури, свідомого вибору ними
професії та готовності функціонування в ринкових умовах.
2.3. Забезпечення
режиму дотримання правил і норм з охорони праці в навчальному закладі.
2.4. Завідувач
кабінетом біології:
— несе
безпосередню відповідальність за безпечний стан робочих місць, обладнання,
приладів, інструментів, інвентарю тощо;
— забороняє
використання обладнання, не передбаченого Типовими переліками;
— здійснює навчання
та інструктаж учнів і вихованців з охорони праці та безпеки життєдіяльності під
час робіт, передбачених навчальними програмами;
— розробляє і
періодично переглядає (не менше як 1 раз на 3 роки) інструкції з охорони праці,
подає їх на затвердження директору;
— контролює стан
обладнання навчального кабінету, його забезпечення протипожежним інвентарем,
медичними та індивідуальними засобами захисту, а також наочною агітацією з
питань забезпезпечення безпечних умов праці та навчання;
— не допускає до проведення
навчальних занять або робіт учасників навчально-виховного процесу без
передбаченого спецодягу та інших засобів індивідуального захисту;
— систематично
проводить первинний позаплановий, цільовий та вступний інструктажі з лаборантом
і учнями, відповідно їх оформляє у журналах;
— перевіряє знання
і виконання лаборантом й учнями правил та інструкцій з охорони праці;
— не допускає
проведення занять, пов'язаних з небезпекою для життя й здоров'я учнів і
працівників школи. При виявленні таких фактів повідомляє про це заступника
директора з навчально-виховної роботи, проводить своєчасне розслідування і
облік нещасник випадків, пов'язаних з роботою учнів у кабінеті; вживає заходи
щодо усунення причин, що призвели до нещасного випадку;
— вносить
пропозиції щодо покращення умов праці і навчання для включення їх в Угоду з
охорони праці;
— допускає у
визначеному порядку на заняття представників дирекції школи;
— бере участь в
роботі педагогічної ради школи і нарадах, які проводяться дирекцією школи;
— чергує в школі у
відповідності з графіком чергувань на перервах між уроками, а також за 20 хв до
початку і протягом 20 хв після закінчення занять;
— проходить
періодичне медичне обстеження;
— дотримується
етичних норм поведінки в школі, побуті, в громадських місцях, які відповідають
соціальному статусу вчителя.
Вчитель біології
має право:
ü Брати участь в
управлінні школою в порядку, передбаченому Статутом школи.
ü На захист
професійної честі та гідності.
ü Знайомитися зі
скаргами та іншими документами, які містять оцінку його діяльності, давати
відповідні пояснення.
ü Захищати свої
інтереси самостійно або через посередника, в тому числі адвоката, у випадку
дисциплінарного розслідування, пов'язаного з порушенням учителем норм професійної
етики.
ü На
конфіденційність дисциплінарного (службового) розслідування, за виключенням
випадків, передбачених законом.
ü Вільно обирати і
використовувати методики навчання і виховання, навчальні посібники і
матеріали, підручники.
ü Підвищувати свою
кваліфікацію.
ü Атестуватися на
добровільній основі на відповідну кваліфікаційну категорію і одержувати її у
випадку успішного проходження атестації.
ü Давати учням під
час занять і перерв обов'язкові розпорядження, які стосуються організації
занять і дотримання дисципліни, притягати учнів до дисциплінарної
відповідальності у випадках, передбачених Статутом і Правилами внутрішнього
розпорядку школи.
4.1. У
визначеному законодавством України порядку вчитель біології несе
відповідальність за:
— реалізацію не в повному обсязі навчальних
програм у відповідності з навчальним планом і розкладом навчального процесу;
— життя і здоров'я учнів під час
навчально-виховного процесу;
— порушення прав і свобод учнів.
4.2. За безпечний
стан робочих місць, приладів, інструментів, належний санітарний стан
приміщень.
4.3. Відповідальність
за проведення інструктажів з охорони праці та безпеки життєдіяльності, а також
записів в класному журналі та «Журналі реєстрації інструктажів з питань охорони
праці для учнів».
4.4. За
невиконання чи неналежне виконання без поважних причин Статуту і Правил
внутрішнього трудового розпорядку школи, законних розпоряджень директора школи
та інших локальних нормативних актів, посадових обов'язків, встановлених даною
Інструкцією, вчитель несе дисциплінарну відповідальність у порядку,
визначеному трудовим законодавством.
4.5. За
застосування, в тому числі одноразове, методів виховання, пов'язаних з фізичним
чи психічним насиллям над особистістю учня, а також скоєння іншого аморального
вчинку вчитель може бути звільнений з посади у відповідності з трудовим
законодавством і Законом України «Про освіту». Звільнення за цей вчинок не є
мірою дисциплінарної відповідальності.
4.6. За нанесені
школі чи учасникам навчального процесу збитки у зв'язку з виконанням
(невиконанням) своїх посадових обов'язків учитель біології несе матеріальну
відповідальність в порядку і в межах, визначених трудовим чи цивільним
законодавством.
Вчитель біології
та завідувач кабінетом повинен знати:
5.1. Вимоги
нормативних документів з питань безпеки життєдіяльності учасників
навчально-виховного процесу та правила:
—
внутрішнього
трудового розпорядку;
—
безпечної
експлуатації електрообладнання;
—
пожежної
і електробезпеки;
—
надання
першої медичної допомоги;
—
виробничої
санітарії та гігієни праці.
—
користування
засобами пожежогасіння та індивідуального захисту.
5.2. Шляхи
евакуації дітей на випадок виникнення пожежі.
5.3. Особливості
змісту навчальних програм з біології.
5.4. Норми
оцінювання знань, умінь і навичок учнів.
5.5. Вимоги до
ведення навчальної документації школи.
5.6. Основні
теорії методів навчання, їх класифікацію.
5.7. Зміст і
засоби оптимізації процесу навчання.
5.8. Психологічні
основи диференційованого навчання.
5.9. Сутність
уроку як основної форми процесу навчання і виховання.
5.10. Підходи до
вибору форм, засобів і методів навчання з урахуванням конкретних умов.
5.11. Основи
формування системності знань школярів.
5.12. Особливості
функціонування учнівського колективу як засобу виховання школярів.
5.13. Педагогічні
основи учнівського самоврядування в школі.
5.14. Методику
підготовки, проведення й аналізу виховних заходів та роботи з батьками.
5.15. Сучасні
методики навчання з біології.
5.16. Основну і
додаткову літературу, першоджерела з біології.
5.17. Форми і
методи вдосконалення педагогічної майстерності, узагальнення педагогічного
досвіду.
6.1. Учитель
біології і завідуючий кабінетом біології повинен мати відповідну вищу освіту.
6.2. Володіти
сучасними формами, методами організації навчально- виховного процесу. Проявляти
ґрунтовну професійну компетентність.
6.3. Забезпечувати
свідому дисципліну школярів на уроках, під час проведення лабораторних робіт у
кабінеті біології.
6.4. Забезпечувати
результативність та якість своєї праці.
6.5. Раз на 5
років проходити навчання на курсах підвищення кваліфікації з предмета і раз на
3 роки - з безпеки життєдіяльності з наступною атестацією.
6.6. Проводити
вступний, первинний, цільовий та позаплановий інструктажі учнів з охорони праці
та безпеки життєдіяльності під час навчальних занять з обов'язковою реєстрацією
у відповідних журналах.
VII.
Взаємовідносини (зв'язки за посадою)
Учитель біології:
7.1. Працює в
режимі виконання встановленого йому навчального навантаження у відповідності з
розкладом навчальних занять. Бере участь в обов'язкових планових
загальношкільних заходах, самостійно планує діяльність, яка визначена його
посадовими обов'язками.
7.2. В період
канікул, які не співпадають з відпусткою, залучається адміністрацією школи до
педагогічної, методичної чи організаційної роботи в межах часу, який не
перевищує навчальне навантаження до початку канікул. Графік роботи вчителя під
час канікул затверджується наказом директора школи.
7.3. Замінює у
встановленому порядку тимчасово відсутніх учителів на умовах погодинної оплати
і згідно з тарифікацією (в залежності від тривалості заміни).
7.4. Замінюється
на період тимчасової відсутності вчителями тієї ж спеціальності чи вчителями,
які мають відставання з навчального плану у викладанні предмета в даному класі.
7.5. Одержує від
адміністрації школи матеріали нормативно-правового і організаційно-методичного
характеру, знайомиться з відповідними документами. Систематично обмінюється
інформацією з питань, які входять до його компетентності, з адміністріцією і
педагогічними працівниками школи.