ХОЧЕШ МАТИ ДРУГА — НАВЧИСЬ ДРУГОМ БУТИ

Мета. Виховувати в учнів гуманність, справедливість і вимогливість до людей, уміння цінувати дружбу, здатність до самооцінки й потребу самовдосконалення.

І. На дошці або на плакаті записані прислів'я, афоризми.

Без вірного друга — велика туга.

Дружба — велике багатство.

З добрим дружись, а лихого стережись.

Друг пізнається в біді.

Скажи, хто твій друг, і я скажу, хто ти.

Вчитель. Перед вами—прислів'я, один із видів народної творчості. Ви вже знаєте, що хоч вони коротенькі, але дуже влучні, і зміст у них глибокий. У прислів'ях втілена народна мудрість, дотепність і досвід, перевірений життям, а тому їх можна сприймати як істину. Прокоментуйте подані прислів'я, розкрийте їх зміст. (Міркування учнів.)

Я навіть не запитую, чи хочеться кожному з вас мати друга — справжнього, вірного, який завжди допоможе, підтримає, з яким біда — півбіди, а радість — подвійна. Звичайно, хочеться! І щасливий той, хто його має. Та чи всі мають те щастя? Буває, ніби й гарні товариші, а потім дивись — уже й перестали дружити, посварились або розчарувались один в одному. Поміркуймо сьогодні над тим, як берегти дружбу, чому не з усіма хочуть дружити.

У свого друга ми хочемо бачити тільки позитивні риси: щоб був він для нас і приємний, і цікавий, добрий, щирий, вірний, щедрий. Отже, щоб з нами хотіли дружити, то й ми повинні бути такими ж.

Спробуємо перевірити себе з допомогою тестів. Тільки умова: на всі питання відповідати щиро. Це — тільки для себе. Своїх відповідей нікому не показуйте. Головне, щоб кожен побачив себе, зрозумів і оцінив. На кожне з поставлених нижче запитань вибирайте й записуйте одну відповідь, наприклад: 1 - б; 2 - а і т. д.

ІІ. Тести.

1)   Що вас найбільше приваблює в тому, кого вважаєте своїм другом?

а)   врода, гарний одяг, акуратність;

б)  щедрість;

в)  тактовність, делікатність;

г)   відвертість, правдивість.

2)   Чим ви вмотивуєте свій вчинок, коли даєте списувати?

а)   вважаю, що це по-товариськи;

б)  знаю, що це неправильно, але боюсь образити;

в)  не даю, бо це — ведмежа послуга;

г)   він мені віддячить чимось іншим.

3)   Якщо ви посварились з другом, як ви себе почуваєте?

а) мені прикро, самотньо;

б)  я думаю над причинами сварки;

в)  хай не буде такий мудрий!

г)   знайду собі іншого друга.

4)      Ви будете чекати, поки друг першим прийде миритись, чи вибачитесь самі?

а)  він винен, хай і вибачається;

б) очевидно, ми винні обидва, постараюсь порозумітись;

в) визнаю себе винним, аби лише помиритись;

г)  побачу, як буде поводитись далі.

5)Якщо в друга з'явилась річ, якою він дорожить, а вам її дуже-дуже хочеться, як ви вчините?

а)  попрошу помінятись за щось або продати мені;

б) попрошу, щоб дав покористуватись;

в) не буду просити, щоб не ставити його в незручне становище;

г)  зроблю вигляд, що мене це не цікавить.

6) Якщо друг вам у чомусь відмовив, як ви відреагуєте?

а) ображусь, але не викажу себе;

б) перестану з ним дружити;

в) спробую зрозуміти, чому він відмовив;

г)  іншим разом відплачу йому тим самим.

7) Якщо ваш друг не сподобався вашим батькам, як ви поведетесь?

а)  послухаю батьків;

б) не буду запрошувати його до себе;

в) доведу батькам, що він вартий моєї дружби;

г)  не послухаюсь батьків.

8) Кого ви вважаєте лідером: себе чи друга?

а) себе;

б) друга;

в) ми рівні;

г)  не думав над цим.

9) Якщо вашого друга хвалять, ви не заздрите?

а)  ні;

б) заздрю;

в) трохи;

г)  я радію за нього і пишаюсь ним.

10)                       Якщо ваш товариш пропонує вам списати задачу, як ви це сприймаєте?

а)  із вдячністю, як прояв товариськості;

б) як борг, за який треба віддячити;

в) як приниження, недооцінку моїх здібностей;

г)  списую, не задумуючись.

11) Якби ви з другом попались на якомусь необдуманому, поганому вчинку, ініціатором якого був друг, як ви поведетесь?

а)  скажу правду, що я не винен;

б) подивлюсь, як він себе поведе;

в) візьму на себе його вину;

г)  відповідатиму разом з ним.

12) У вас дві цукерки: одна дорога і дуже смачна, а друга — дешевша і гірша. Яку ви даєте другові?

а)   якщо немає порівну, то краще не показувати;

б)   дам першу;

в)   дам другу, а першу з'їм, щоб він не бачив.

г)   розділю обидві на половини.

13)   Чого б ви не вибачили своєму другу?

а)   зверхності, зневаги;

б)   скупості;

в)   зради;

г)   все б вибачив.

— Ви вибрали й записали собі варіанти відповідей? Тепер напроти кожної поставте бали і підсумуйте.

1.      а-4; 6-5; в-3; г - 1;

2.      а- 1; 6 - 2; в -3; г - 5;

3.      а - 1; б-З; в-4; г-5;

4.      а - 5; б - 3; в - 1; г - 4;

5.      а-5; б-З; в- 1; г-4;

6.      а-3;    б -5; в-2; г-5;

7.      а    - 5;б - 4;в - 1;г-3;

8.      а-5; б- 1; в-4; г-4;

9.      а-2;    б-5; в-4; г- 1;

10.  а- 2;б -4; в -3;г-4;

11.  а -5;б -4; в - 1;г - 3;

12.  а-5; б - 1; в-5; г-3;

13.  а-3;    6-5; в-3;г - 1;

Додайте всі 13 цифр, визначте суму.

Найбільша кількість набраних балів (від 52 до 65) — свідчення егоїзму. Така людина найбільше любить себе, у дружбі шукає вигоди для себе, знає собі ціну, не любить критики. Вона любить мати поряд слабшого, менш яскравого, непоказного, щоб на його фоні підкреслювати свої переваги. Врешті-решт, така людина приречена на самотність, бо, розкусивши її, ніхто з нею не захоче дружити.

Взаємини тих, хто набрав від 39 до 51 бала, скоріше можна назвати співдружністю, ніж дружбою: вони готові відповідати добром на добро, але не захочуть жертвувати безкорисливо; їхнє ставлення до вас залежить від того, як ви ставитесь до них.

Вимогливі до друзів і до себе ті, хто мають 26-38 балів. Вони здатні піти вам назустріч, зрозуміти й допомогти, але спочатку подумають, чи варто, чи корисно і розумно це; пожаліють слабшого, але не стануть потурати тому, хто не старається стати сильнішим. Вони поважають вас, але вимагають поваги й до себе.  Мати такого друга — прекрасно, але треба вміти його цінувати. Розчаруватись у ближньому, втратити друга — для таких людей це важкий удар.