ХОЧЕШ МАТИ
ДРУГА — НАВЧИСЬ ДРУГОМ БУТИ
Мета. Виховувати в учнів гуманність,
справедливість і вимогливість до людей, уміння цінувати дружбу, здатність до
самооцінки й потребу самовдосконалення.
І. На дошці або
на плакаті записані прислів'я, афоризми.
Без вірного друга — велика туга.
Дружба — велике багатство.
З добрим дружись, а лихого стережись.
Друг пізнається в біді.
Скажи, хто твій друг, і я скажу, хто ти.
Вчитель. Перед вами—прислів'я, один із видів народної творчості. Ви вже знаєте, що
хоч вони коротенькі, але дуже влучні, і зміст у них глибокий. У прислів'ях
втілена народна мудрість, дотепність і досвід, перевірений життям, а тому їх
можна сприймати як істину. Прокоментуйте подані прислів'я, розкрийте їх зміст.
(Міркування учнів.)
Я навіть не
запитую, чи хочеться кожному з вас мати друга — справжнього, вірного, який
завжди допоможе, підтримає, з яким біда — півбіди, а радість — подвійна.
Звичайно, хочеться! І щасливий той, хто його має. Та чи всі мають те щастя?
Буває, ніби й гарні товариші, а потім дивись — уже й перестали дружити,
посварились або розчарувались один в одному. Поміркуймо сьогодні над тим, як
берегти дружбу, чому не з усіма хочуть дружити.
У свого друга ми хочемо бачити тільки позитивні риси: щоб був він для нас і
приємний, і цікавий, добрий, щирий, вірний, щедрий. Отже, щоб з нами хотіли
дружити, то й ми повинні бути такими ж.
Спробуємо перевірити себе з допомогою тестів. Тільки умова: на всі питання
відповідати щиро. Це — тільки для себе. Своїх відповідей нікому не показуйте.
Головне, щоб кожен побачив себе, зрозумів і оцінив. На кожне з поставлених
нижче запитань вибирайте й записуйте одну відповідь, наприклад: 1 - б; 2 - а і
т. д.
ІІ. Тести.
1)
Що вас найбільше приваблює в тому, кого вважаєте
своїм другом?
а) врода, гарний
одяг, акуратність;
в) тактовність,
делікатність;
г) відвертість,
правдивість.
2)
Чим ви вмотивуєте свій вчинок, коли даєте
списувати?
а) вважаю,
що це по-товариськи;
б) знаю, що
це неправильно, але боюсь образити;
в) не даю, бо
це — ведмежа послуга;
г) він мені
віддячить чимось іншим.
3)
Якщо ви посварились з другом, як ви себе почуваєте?
а) мені
прикро, самотньо;
б) я думаю
над причинами сварки;
в) хай не
буде такий мудрий!
г) знайду
собі іншого друга.
4) Ви будете
чекати, поки друг першим прийде миритись, чи вибачитесь самі?
а) він винен,
хай і вибачається;
б) очевидно,
ми винні обидва, постараюсь порозумітись;
в) визнаю себе
винним, аби лише помиритись;
г) побачу, як
буде поводитись далі.
5)Якщо в друга
з'явилась річ, якою він дорожить, а вам її дуже-дуже хочеться, як ви вчините?
а) попрошу
помінятись за щось або продати мені;
б) попрошу,
щоб дав покористуватись;
в) не буду
просити, щоб не ставити його в незручне становище;
г) зроблю
вигляд, що мене це не цікавить.
6) Якщо друг вам у чомусь відмовив, як ви відреагуєте?
а) ображусь,
але не викажу себе;
б) перестану з
ним дружити;
в) спробую
зрозуміти, чому він відмовив;
г) іншим
разом відплачу йому тим самим.
7) Якщо ваш друг
не сподобався вашим батькам, як ви поведетесь?
а) послухаю
батьків;
б) не буду
запрошувати його до себе;
в) доведу
батькам, що він вартий моєї дружби;
г) не
послухаюсь батьків.
8) Кого ви
вважаєте лідером: себе чи друга?
а) себе;
б) друга;
в) ми рівні;
г) не думав
над цим.
9) Якщо вашого
друга хвалять, ви не заздрите?
а) ні;
б) заздрю;
в) трохи;
г) я радію за
нього і пишаюсь ним.
10)
Якщо ваш товариш пропонує вам списати задачу, як ви
це сприймаєте?
а) із
вдячністю, як прояв товариськості;
б) як борг, за
який треба віддячити;
в) як
приниження, недооцінку моїх здібностей;
г) списую, не
задумуючись.
11) Якби ви з
другом попались на якомусь необдуманому, поганому вчинку, ініціатором якого був
друг, як ви поведетесь?
а) скажу
правду, що я не винен;
б) подивлюсь,
як він себе поведе;
в) візьму на
себе його вину;
г) відповідатиму
разом з ним.
12) У вас дві
цукерки: одна дорога і дуже смачна, а друга — дешевша і гірша. Яку ви даєте
другові?
а) якщо
немає порівну, то краще не показувати;
б) дам
першу;
в) дам
другу, а першу з'їм, щоб він не бачив.
г) розділю
обидві на половини.
13)
Чого б ви не вибачили своєму другу?
а) зверхності,
зневаги;
б) скупості;
в) зради;
г) все б
вибачив.
— Ви вибрали й записали собі варіанти відповідей? Тепер напроти кожної
поставте бали і підсумуйте.
1.
а-4; 6-5; в-3; г - 1;
2.
а- 1; 6 - 2; в -3; г - 5;
3.
а - 1; б-З; в-4; г-5;
4.
а - 5; б - 3; в - 1; г - 4;
5.
а-5; б-З; в- 1; г-4;
6.
а-3; б -5; в-2; г-5;
7.
а - 5;б - 4;в - 1;г-3;
8.
а-5; б- 1; в-4; г-4;
9.
а-2; б-5; в-4; г- 1;
10. а- 2;б -4; в -3;г-4;
11. а -5;б -4; в -
1;г - 3;
12. а-5; б - 1;
в-5; г-3;
13. а-3; 6-5; в-3;г - 1;
Додайте всі 13 цифр, визначте суму.
Найбільша кількість набраних балів (від 52 до 65) — свідчення егоїзму. Така
людина найбільше любить себе, у дружбі шукає вигоди для себе, знає собі ціну,
не любить критики. Вона любить мати поряд слабшого, менш яскравого,
непоказного, щоб на його фоні підкреслювати свої переваги. Врешті-решт, така
людина приречена на самотність, бо, розкусивши її, ніхто з нею не захоче
дружити.
Взаємини тих, хто набрав від 39 до 51 бала, скоріше можна назвати
співдружністю, ніж дружбою: вони готові відповідати добром на добро, але не
захочуть жертвувати безкорисливо; їхнє ставлення до вас залежить від того, як
ви ставитесь до них.
Вимогливі до друзів і до себе ті, хто мають 26-38 балів. Вони здатні піти вам назустріч, зрозуміти й допомогти, але спочатку подумають, чи варто, чи корисно і розумно це; пожаліють слабшого, але не стануть потурати тому, хто не старається стати сильнішим. Вони поважають вас, але вимагають поваги й до себе. Мати такого друга — прекрасно, але треба вміти його цінувати. Розчаруватись у ближньому, втратити друга — для таких людей це важкий удар.